Voor mediamakers

Ben je als mediamaker bezig met een item over een transgender onderwerp? Fijn dat je onze website bekijkt! We helpen graag met het vinden van de juiste informatie, betrouwbare cijfers en onderzoeken, én mensen om mee te spreken.

Als je een mediavraag aan ons hebt, kun je uiteraard bij ons terecht. Wij zorgen dan dat je de juiste woordvoerder kunt spreken. Maar je kunt ook aan ons vragen om met een item of artikel mee te denken. Dit kan in de beginfase: we helpen je dan met interessante invalshoeken, kennis over de media-items die er al zijn geweest, relevante onderzoeken en eventueel mensen die je kunt spreken. Je kunt ons ook in een later stadium vragen stellen. Bijvoorbeeld om voor publicatie mee te lezen met een artikel.

Ben je op zoek naar specifieke cijfers? Kijk eens op deze pagina met cijfers en onderzoeken.

Op zoek naar een transgender persoon om te interviewen of als deelnemer voor een programma? Wij helpen je graag met het vinden van iemand. Wij denken daarbij ook aan het belang van de deelnemers zelf. In sommige situaties zullen we direct mensen voor je kunnen benaderen, in andere situaties vragen we je om een oproepje te maken dat wij in onze kanalen kunnen delen. Denk bij het maken van het oproepje aan het perspectief van de potentiële deelnemer. Waarom is deelname interessant? Wat haalt de deelnemer eruit? Als je een transgender deelnemer zoekt, leg dan op een respectvolle manier uit waarom. Bijvoorbeeld omdat je het belangrijk vindt dat er diversiteit is onder de deelnemers. Een lijstje met kenmerken waar
iemand aan moet voldoen wordt meestal niet gewaardeerd.

Wat we nog meer doen

Zelf nemen we contact op met media als we berichten zien met schadelijke stereotypen over transgender mensen. We leggen uit waarom de berichtgeving volgens ons schadelijk is, en geven tips om het bericht te verbeteren. Lees onze standpunten over media als je wilt weten waar goede berichtgeving volgens ons aan moet voldoen.

Daarnaast komen we regelmatig bij redacties over de vloer. Meestal doen we dit met een groep genderdiverse mensen samen, zodat we vanuit verschillende perspectieven met mediamakers kunnen praten. Mediamakers stellen ons vragen, en wij delen onze ervaring over hoe hun berichtgeving op ons overkomt, en wat wíj graag zouden terugzien in de media. De ervaring is dat mediamakers na zo’n redactiebezoek meer inzicht hebben in de ervaringen van transgender mensen, sneller betrouwbare informatie vinden en bij het maken van items ook vaker de groep genderdiverse mensen zelf betrekken.

Interesse in een redactiebezoek? Neem contact met ons op!

Contactpersonen hierover

Nora Uitterlinden

Credits

Branding & design Cheerleader.studio

Website development Digitmind.nl

Fotografie headers: Tengbehkamara.com