8 september 2021

‘Laat cliënten van zorgaanbieder Stepwork niet in de kou staan’

“Laat de mensen die bij zorgaanbieder Stepwork staan ingeschreven niet in de kou staan,” die oproep doet Transgender Netwerk Nederland aan het ministerie van VWS naar aanleiding van de recente mediaberichten over de ontwikkelingen bij de zorgaanbieder.

Behandelaren die vertrekken, medische dossiers die niet op orde zijn, vervalste handtekeningen, onterechte declaraties: dit is nog maar een greep uit de misstanden die Zembla afgelopen week publiceerde over zorgaanbieder Stepwork. Daarnaast werd deze week bekend dat de WMO-tak van de zorgaanbieder failliet is verklaard.

Stepwork is met honderden cliënten een van de grotere aanbieders van transgenderzorg. Veel cliënten van Stepwork zitten nu in onzekerheid over de continuïteit van hun behandelingen. Mensen die op de wachtlijst staan zijn bezorgd dat ze maanden tot jaren voor niks hebben gewacht.

“Deze cliënten én de mensen die nog op wachtlijst staan kun je niet aan hun lot overlaten,” zegt Brand Berghouwer, voorzitter van Transgender Netwerk Nederland (TNN). “Zij mogen niet het slachtoffer worden van slechte bedrijfsvoering van een zorgaanbieder.” Daarom roept TNN minister Hugo de Jonge (VWS) op alle mensen die bij Stepwork zitten hulp te bieden als zij naar een andere zorgaanbieder willen overstappen.

103 weken wachttijd

“Wachttijden voor transgenderzorg zijn onmenselijk lang,” zegt Berghouwer. De grootste aanbieder van transgenderzorg, het Amsterdam UMC heeft momenteel een wachttijd van tenminste 103 weken voor een eerste consult. “Je kunt het cliënten van Stepwork niet aandoen om elders opnieuw onderaan op een wachtlijst te gaan.”

Stepwork bestaat sinds 2017 en bracht aanvankelijk verlichting in de wachtlijsten. “Het zou zonde zijn als Stepwork omvalt, want het zorgaanbod is al te klein,” zegt Berghouwer. “Maar met deze misstanden kun je niet doen alsof er niks aan de hand is en de cliënten die er last van hebben maar aan hun lot overlaten.”

Patiëntenorganisatie Transvisie heeft in overleg met zorgverzekeraars en de kwartiermaker gezocht naar mogelijkheden om de zorg voor de cliënten en wachtenden bij Stepwork op een verantwoorde manier te continueren. Zo willen zorgverzekeraars cliënten helpen bij het vinden van een nieuwe zorgaanbieder. Ook zouden zij zorg willen dragen dat de cliënt op basis van nood en op volgorde van aanmelding bij de initiële zorgaanbieder op de wachtlijst komt.

Samenwerking

TNN roept de minister op om deze belangrijke samenwerking te ondersteunen: “Het wordt de hoogste tijd dat de politiek laat zien dat ze de transgenderzorg serieus neemt,” zegt Berghouwer. “Nu een grote aanbieder van zorg moeilijkheden heeft, is het aan de zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de politiek om snel oplossingen te vinden en eindelijk hun verantwoordelijkheid te nemen. De wachttijden zijn al jarenlang ver boven de vastgestelde normen.”

 

Credits

Branding & design Cheerleader.studio

Website development Digitmind.nl

Fotografie headers: Tengbehkamara.com