Veel bedrijven verplichten je nog steeds om bij het aanmaken van een account je geslacht op te geven. Soms gebeurt dat expliciet via een aanhef (“dhr.” of “mevr.”), soms via een andere verplichte keuze. Maar dat mag dus niet zomaar.
Volgens de privacywet (AVG) mag je geslacht alleen geregistreerd worden als dat echt nodig is om de dienst te kunnen leveren. In de meeste gevallen is dat helemaal niet nodig. Voor het bezorgen van een pakket, het boeken van een ticket of het aanmaken van een klantaccount maakt het geslacht van een klant geen enkel verschil.
Wil je niet dat bedrijven je geslacht registreren? Dan kun je daar iets tegen doen.
Wat kun je doen?
Je hebt onder de AVG twee rechten:
- Je mag je toestemming intrekken als je die eerder gaf.
- Je mag mag verzoeken om niet de geslachtsgegevens niet meer aan klanten te vragen.
Je kunt zelf een bericht sturen naar het bedrijf of de klantenservice.
Transgender Netwerk heeft samen met advocatenkantoor De Brauw een voorbeeldbrief opgesteld die je daarvoor kunt gebruiken.
Download de voorbeeldbrief om je goedkeuring in te trekken of bezwaar te maken tegen het registreren van je geslacht.
Wettelijke plicht
Bedrijven hebben bovendien een wettelijke plicht om niet méér gegevens te vragen dan nodig is voor het leveren van hun dienst. Dat heet dataminimalisatie. Kiezen voor een genderneutrale aanhef of helemaal geen geslacht vragen is dus niet alleen vriendelijker, het is ook juridisch de juiste keuze.
En als het bedrijf zegt dat het niet kan?
Soms krijg je als reactie: “Ons systeem staat dit niet toe” of “We hebben dit nodig voor onze administratie.” Maar de wet staat boven het systeem. Het feit dat een CRM-systeem of klantenportaal alleen “man/vrouw” toestaat, betekent niet dat je dan maar verplicht bent om je geslacht op te geven. Ook bedrijven zijn verplicht om hun systemen AVG-proof te maken.
Je kunt ze daar gerust aan herinneren. Ook dat staat in de voorbeeldbrief.