« terug naar overzicht

De Transgenderwet - Wijziging van geslacht vanaf 1 juli

Voor je het weet is het 1 juli. En dan is het zover: de nieuwe transgenderwet treedt in werking. Dé grote vraag op dit moment: hoe gaat dat vanaf 1 juli?

De procedure in het kort

  • Om te beginnen moet je 16 jaar of ouder zijn en heb je een deskundigenverklaring nodig. Die krijg je van een deskundige. Enkele onafhankelijke psychologen en diverse psychologen/artsen van de genderteams mogen als deskundige aan de slag gaan.
  • Informeer bij de genderteams en onafhankelijke deskundigen hoe het verkrijgen van die verklaring in jouw situatie in zijn werk gaat.
    Bekijk hier de speciale informatiesites van het VUmc en LUMC (voor jongeren van 16 tot 23 jaar).
  • De kosten voor de deskundigenverklaring kunnen verschillen afhankelijk van je situatie en de deskundige waar je je toe wendt. Het VUmc en LUMC hebben hun prijzen bekend gemaakt, zij hanteren twee categorieën verzoekers, waarvoor de kosten van een deskundigenverklaring of €65 of €315 zijn.
  • Kun je de kosten voor de deskundigenverklaring niet dragen, doe dan een beroep op bijzondere bijstand in je eigen gemeente. Kijk op de website van je gemeente voor meer informatie. Deze regeling geldt alleen vanaf 18 jaar, ben je 16 of 17 dan zal je eerst je ouders aan moeten spreken, ook zij kunnen beroep doen op bijzondere bijstand wanneer ze onvoldoende vermogen of inkomen hebben. Willen zij de kosten niet betalen, neem dan contact op met TNN, wij zullen je casus dan bij de juiste instanties aanhangig maken.
  • Heb je een gesprek nodig met de deskundige? Dan behoort deze jou te informeren over de gevolgen van je wijziging van geslacht in de geboorteakte, voorts moet deze vaststellen of je deze informatie begrijpt en nog altijd die wijziging wenst.
  • Heb je eenmaal de getekende deskundigenverklaring dan ga je naar de gemeente waar je geboorteakte ligt.
  • De Ambtenaar van de Burgerlijke Stand maakt een aantekening in je geboorteakte voor de wijziging van je geslacht. Tegelijkertijd kan je je voornamen laten wijzigen.
  • Vervolgens wordt de wijziging verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Als dat gebeurd is kan je een nieuw identiteitsbewijs aanvragen. Andere persoonsadministraties (waaronder de gemeentelijke basisadministratie valt) die gebruik maken van de BPR worden meestal automatisch ge-updated.
Heb je een buitenlandse geboorteakte? Dan moet je met deskundigenverklaring én een kopie van die geboorteakte (als je geboorteakte daar niet al eerder is ingeschreven) naar de afdeling Burgerzaken van de gemeente Den Haag, die tekent dan de wijziging in zodat de BPR wordt aangepast. Je moet daarvoor wel minsten één jaar legaal in Nederland hebben verbleven. Helaas ontstaat er dan wel een verschil tussen de registratie in je geboorteland en die in Nederland. Je buitenlandse paspoort zal er namelijk niet door gewijzigd worden. Houdt er dus rekening mee dat dit met identificeren nog problemen op kan leveren wanneer er naar je paspoort gevraagd wordt.

De kosten voor het wijzigen van geslacht zijn afhankelijk van de deskundige die voor jou de verklaring afgeeft. Informeer daarom ook bij je genderteam of een onafhankelijke deskundige wat voor kosten zij in rekening brengen. De procedure bij de gemeente is kosteloos. Houd er rekening mee dat je wel kosten maakt voor het aanvragen van nieuwe identiteitspapieren, zoals paspoort, identiteitspas en rijbewijs.

Zit je nog met vragen over de deskundigenverklaring of het aangifte doen van de wijziging van geslacht, neem dan contact op met respectievelijk de deskundige (of het betreffende genderteam) of de gemeente waar je geboorteakte ligt.

Reageer

21 reacties op “De Transgenderwet – Wijziging van geslacht vanaf 1 juli”

  1. GeenIdee schreef:

    Ik ben toch wel blij dat alles er door is. Ik staar al weken naar mijn nieuwe ID kaart. Ik glunder ervan. Dit voelt zo enorm goed… eindelijk zie ik dat alles klopt! ik geniet er van, dat zoiets kleins zo’n grote impact kan hebben op hoe ik me voel. Ja, ik ervaar dit als vreugde, vreugde die wel als trans* niet bijzonder veel mogen ervaren.

    Ik wil TNN toch wel eventjes bedanken, ondaks dat ik soms wel wat kritisch kan zijn: Bedankt! Uiteraard wil ook Mevrouw Dijkstra uit de politiek bedanken, die blijft toch maar mooi achter ons staan!

  2. Sabrina schreef:

    Nadat in 2006 ook de zorgverzekeraars hun klantenbestand aan de GBA moesten gaan oplijnen, was in 2007 slechts een van de 15 door mij aangeschreven zorgverzekeraars bereid om mij schriftelijk te garanderen, dat zij mij een polis op naam van Mevr. S. …. zullen verstrekken. Op 10 februari 2014 werd op deze TNN site gepubliceerd, dat het College voor de Rechten van de Mens zorgverzekeraar Univé recent berispte, omdat zij iemand anders niet deze behandeling wilde geven. In het geautomatiseerde systeem van banken wordt rekening gehouden met een volledig vrije titulatuur (bijv. Prof. Dr. Ir. ….). In het geautomatiseerde systeem van zorgverzekeraars is de titulatuur uitsluitend Dhr. of Mevr. en die is bikkelhard verbonden aan de geslachtsletter “M” of “V”. Voor mij heeft Univé dat sinds 2007 blijkbaar na elke update vanuit de GBA handmatig gecorrigeerd. Maar recent vond een andere employee van Univé dat blijkbaar voor een andere klant niet acceptabel, met die reprimande als uiteindelijk gevolg. Met onze nieuw wet BW 1:28 is deze ellende nu gelukkig volledig in de kiem gesmoord.

  3. Sabrina schreef:

    Met name jouw opmerking over het SVB verbaast mij. Ik heb pas sinds vorige maand eindelijk die begeerde “V” in mijn paspoort en BRP/GBA. Maar sinds mijn officiële voornaamswijziging in 1998 heb ik niet alleen van banken maar ook van de SVB echt alle post, dus ook de overzichten vanuit hun geautomatiseerde systeem, steeds keurig op naam van Mevr. S. …. ontvangen . Waarschijnlijk weet, net als bij zorgverzekeraar Univé, bij dit soort grote organisaties de linkerhand niet altijd precies wat de rechterhand doet.

  4. GeenIdee schreef:

    Over het automatisch updaten vanuit de BRP/GBA:

    Tot nu toe, merk ik dat niet elke organisatie dit doet. Soms worden gegevens maar voor de HELFT overgenomen. Een voorbeeld: Werk.nl (UWV) daar staan alle gegevens door elkaar. Soms staat er Dhr., of meneer op een andere pagina staat: Mw. of mevrouw. Ook bij de SVB klopt het niet, daar staat ook op willekeruige plaatsen: Dhr. in plaats van Mw.

    Best wel frustrerend aangezien je dan weer contact met die instanties moet opnemen om weer alles uit te moeten leggen. Alsof ik de eerste ben die hier tegeaan loop? zal toch niet? Ben nu al een week bezig om alles recht te brijen. Ik vind het nogal vermoeiend.
    Controleer alles dus goed, want het gaat alles behalve automatisch….

  5. Ricki schreef:

    Heb je dat naar de VU gestuurd?
    Ik ben heel benieuwd naar hun reactie want ik ben het er ook niet mee eens dat we even 65,- mogen ophoesten onder het mom van administratiekosten.
    Ik wil daarom ook helemaal weg bij de VU, ik heb er geen vertrouwen meer in.
    Iedere keer een andere arts die mijn hele dossier weer oprakelt en dezelfde vragen stelt.
    Daarna moet ik zelf vragen, “moet er geen bloed worden geprikt?”
    Ik kan toch gewoon recepten en bloedprikken via mijn huisarts doen?
    Ik heb het echt helemaal gehad daar bij de VU.

  6. GeenIdee schreef:

    Hier is mijn juridisch schrijfsel. 🙂

    Patiënt heeft met het genderteam van het VUmc een behandelrelatie waarbij er volgens de Wet WGBO een zorgplicht bestaat. Patiënt heeft de diagnostische fase positief afgerond, per definitie heeft er al een deskundigenbeoordeling plaatsgevonden.

    Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens voorziet niet in de eis van leges, kosten of enig andere vergoeding voor prestatie van een deskundigenbeoordeling. Hiermee zullende kosten voor het verstrekken van een deskundigenbeoordeling in haar geheel ter interpretatie liggen bij verstrekker. Het kan niet zo zijn dat de bepaling van kosten voor het opstellen van een deskundigenbeoordeling aan de willekeur van verstrekker mag worden overgelaten.

    Alleen de daadwerkelijk kosten die gemoeid zijn met het opstellen van een deskundigenbeoordeling kan aan patiënt een vergoeding worden gevraagd welke in verhouding en redelijkheid staan tot de geleverde prestatie.

    Een deskundigenbeoordeling is geen product waarvoor een geldsom kan worden gevraagd. Vergoeding voor de kosten die een deskundigenbeoordeling met zich brengt is dat wel. Bij het positief afronden van een diagnostische fase is er geen deskundige nodig, een standaard verklaring op schrift zou kunnen volstaan. De kosten van een deskundigenbeoordeling voor patiënt welke al bekend is, bestaan daarom louter uit administratieve kosten. Administratiekosten kosten behoren echter tot de algemene bedrijfskosten, en kunnen derhalve niet worden doorberekend aan patiënt.

    Het is tevens onredelijk bezwarend te achten om patiënt op straffe van kosten feitelijk te dwingen tot het afgeven van een deskundigenbeoordeling waarbij al vast staat dat patiënt tot het andere geslacht behoord, feitelijk bewezen door het positief afronden van een diagnostische fase. Daarnaast is het eisen van een geldsom in strijd met het gelijkheidsbeginsel, waarbij voorheen een schriftelijke verklaring van behandelend chirurg geen kosten met zich meebracht voor patiënt.

    Tenzij U aanmerkelijk grond kunt aantonen wat de geëiste kosten feitelijk verklaard, anders dan algemene bedrijfskosten, is het niet toegestaan om administratiekosten ter hoogte van 65.00 euro te rekenen voor een deskundigenbeoordeling voor patiënt welke haar diagnostische fase positief heeft afgerond.

    Nochtans is patiënt wel bereid om de feitelijk kosten voor het produceren van een verklaring te voldoen. Wettelijk gezien mag hiervoor hooguit 7.00 euro worden gerekend, wat algemeen in de onkosten kan voorzien. Ik verneem graag per omgaande uw reactie omtrent de verklaring van feitelijke kosten. Ik wil u erop wijzen dat een rechtsgang tot de mogelijkheden behoort. De kantonrechter zal zich over het algemeen houden aan de zwarte en grijze lijst bij algemene voorwaarden, waarbij administratiekosten vrijwel altijd kunnen worden betwist.

    Ik verzoek u de deskundigenbeoordeling per omgaande schriftelijk aan mij te verstrekken.

  7. GeenIdee schreef:

    Zojuist een antwoord gehad van de gemeetnte Den Haag over hoe het werkt in Den Haag:

    Geachte mevrouw,

    Zodra het staatsblad verschijnt dat de wet per 1 juli a.s. definitief is dan komt er een aanvraagformulier voor de wijziging van geslacht en voornamen op de site van de gemeente Den Haag.

    Dit ingevulde formulier kunt u met een kopie van uw legitimatiebewijs naar dit mailadres verzenden. Uw aanvraag wordt dan beoordeeld en gekeken wat u aan aanvullende documenten nodig heeft.

    Er moet in ieder geval een deskundige verklaring zijn, die in origineel naar onze afdeling moet worden verzonden. Wie de deskundige zijn kunt u zien op de website van de rijksoverheid.

  8. Sabrina ter Horst schreef:

    Zojuist kreeg ik nadere informatie door van mijn geboortegemeente Den Haag. Voor een aanvraag geslachtswijziging en eventuele voornaamswijziging moet een aanvraagformulier op hun website worden ingevuld en de deskundigenverklaring per post naar hen worden opgestuurd. De aanvraag wordt in hun backoffice behandeld en een gang naar hun gemeentehuis is daarbij dus niet van toepassing.

    Dat aanvraagformulier wordt pas op hun website geplaatst nadat de herziene wet BW 1:28 formeel (in de Staatscourant) is gepubliceerd. Dit kan soms slechts luttele dagen, voor het van kracht worden van een nieuwe wet, het geval zijn. Ik kreeg wel reeds de exacte pagina op hun website en heel gedetailleerde adresgegevens waar die deskundigenverklaring naar moet worden opgezonden door.

    Ik kreeg niet de indruk dat zij daarbij ook nog eerst moeten wachten op de publicatie in het BIG register van de deskundigen, die bevoegd zijn om zo’n deskundigenverklaring af te geven.

  9. Sabrina ter Horst schreef:

    Zie ook via Google op de website van het Min. v. Veiligheid en Justitie Directie Voorlichting J-24160 het : Informatieblad Wet wijziging vermelding van het geslacht in de geboorteakte (transgenders)

  10. Ricki schreef:

    Het zou leuk zijn als iemand dat kon uitzoeken want ik vindt het een behoorlijke graai actie. Bij het cjib betaal je 6,-. Wijzigen van de voornaam is gratis, alles behalve een nieuw paspoort/rijbewijs bij de gemeente is gratis. Maar de VU vraagt 65,- voor een papiertje met handtekening, logisch en helemaal niet schandalig. 😮

  11. GeenIdee schreef:

    Trouwens, hoe zit dat met het wijzigen van je naam? ik lees dat je dit tegelijk kunt doen met het aanvragen van het wijzigen van geslacht maar zijn hier dan wel kosten aan verbonden?

  12. GeenIdee schreef:

    65 euro voor het uitprinten van een verklaring als je al door de diagnostische fase bent? wat een belachelijke prijs. De administratie wordt al betaald van die 10 miljoen euro premiegeld wat ze elk jaar krijgen. Alles komt van de grote hoop, ik zou niet weten waarom er apart voor betaald zou moeten worden. Ik ga dit nu juridisch onderzoeken, want volgens mij mag een ziekenhuis geen diensten verlenen tegen particuliere betaling.

    • GeenIdee schreef:

      Ja, voorheen was een brief van de chirurg voldoende. Doe brief was gratis als je een operatie had ondergaan. En nu moet je 65 euro gaan betalen? Ik zie het verschil niet. Als je nog niet bent begonnen met het tracject, dan kunnen ze die prijs verantwoorden. Er moet immers een deskundige nauwkeurig een soort van verkorte diagnose geven. En dat kost geld. Maar als je al klaar bent, dant vind ik dat die brief gewoon gratis moet zijn. Het zal een standaard brief zijn, die even ondertekend moet worden. Als ze er hooguit 5 euro voor rekenen dan vind ik dat prima. Maar 65 euro is niet te verantwoorden…

  13. Sabrina ter Horst schreef:

    Helaas blijkt het, dat ook zelfs diverse zeer grote gemeenten door belanghebbenden zijn benaderd, of zij vanaf 1 juli 2014 op basis van deze veranderde BW 1:28 bij hen een aanvraag tot wijziging van hun geslacht en voornaam kunnen aanvragen, maar dat ook die gemeentelijke instanties daar nog geen duidelijke richtlijnen over hebben ontvangen. Maar ook die gemeenten moeten, net als de direct belanghebbenden, toch op tijd op de hoogte zijn over welke deskundigen nu heel precies wel of niet zo’n volledig rechtsgeldige deskundigenverklaring mogen afgeven. Hierbij gaat m.i. binnenkort gewoon iets heel duidelijk fout lopen.

  14. Sabrina ter Horst schreef:

    Volgens mij behoort het ook tot de taak van de wetgever, het ministerie van veiligheid en justitie, om aan te geven, waar je voor die benodigde deskundigenverklaring terecht kunt.

  15. Cas schreef:

    Is er ook al bekend hoe dit in het UMCG zal gaan? Qua kosten en aanvragen van de verklaring?

  16. Ricki schreef:

    65 euro administratiekosten voor een verklaring als je “bekend bent bij het VU genderteam”.
    250 euro voor een gesprekje met een deskundige, als je niet bekend bent dus.

  17. Sabrina ter Horst schreef:

    Het blijkt nu, dat mensen op 12 juni zich al voor zo’n deskundigenverklaring kunnen opgeven via de website : http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentrum-voor-gender/verklaring-wijziging-geslacht/.
    Maar op de standaard nieuws pagina van die afdeling genderdysforie :
    http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentrum-voor-gender/nieuws/ is hierover nog helemaal niets terug te vinden. Erg transparant kan ik die berichtgeving door het VU toch niet kwalificeren.

  18. Esther schreef:

    Geld vragen? Dat zal toch wel niet mogen? Volgens mij heeft de wet daar ook niet in voorzien. Het is geen leges van overheidswege? Of is het theoretisch mogelijk dat voor een verwijzing/machtiging ook geld gevraagd wordt?

  19. Sabrina ter Horst schreef:

    Ook mij is enige tijd geleden al medegedeeld, dat op 16 juni nadere informatie, over het verkrijgen van zo’n deskundigenverklaring, bekend zou worden gesteld. Ik hoop wel dat ik er van uit mag gaan dat er op hun algemene nieuws pagina http://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcentrum-voor-gender/nieuws/ een duidelijke verwijzing naar de in bovenstaand TNN bericht voor dit doel volledig nieuw op te zetten website, zal komen. Waarschijnlijk staat er op die nieuwe website een aanvraagformulier, waarop men diverse achtergrondgegevens moet invullen. Daarmee kan het VUmc vervolgens tot een gedifferentieerde aanpak van mensen met verschillende achtergronden komen.

  20. Ricki schreef:

    De VU site gaat op 16 juni informatie geven over de verklaringen.
    Ik had ze gisteren nog gebeld omdat er sprake van was dat als je al klaar was bij de VU, je dan zo’n verklaring opgestuurd kreeg.
    Dit hebben ze dus blijkbaar weer terug gedraaid, nu moet je er heen en we mogen er ook voor betalen.
    Totale onzin als je al lang en breed klaar bent met een genderteam.
    Ik weet niet eens waarom ik daar nog ieder half jaar heen moet want ik moet hen vertellen dat ze van alles vergeten.
    Voor de zekerheid even een fototje maken, ik vraag me af of het wel nodig is want ik heb nergens last van. Uitslag: niets aan de hand, 200 euro eigen risico weg, kassa. Kunnen ze op zijn minst gratis zo’n stomme verklaring opsturen. Sorry hoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.