Plaatje van blauw, roze en een paars poppetje met de tekst Trans* gender in / & de media

11 oktober 2018

Bruggen bouwen tussen media en trans personen

Transgender personen zijn de laatste jaren zichtbaarder geworden in de media, maar niet altijd op een representatieve manier. Dat blijkt uit onderzoek van Transgender Netwerk Nederland, Stichting T-Image, Universiteit Leiden en Atria. 

In interviews met zowel mediamakers als trans personen, vroegen onderzoekers naar behoeftes bij journalisten, redacties en trans personen om de berichtgeving over transthematiek te verbeteren. Daarnaast was er een pilot-bijeenkomst waarbij trans personen en mediamakers met elkaar in gesprek gingen.

Verandertheorie
Voor trans personen blijkt de niet-representatieve berichtgeving een belemmering te vormen in hun emancipatie. Mediamakers ervaren tegelijkertijd gebrek aan kennis over transgenderthematiek en weten niet wie ze moeten benaderen voor een item. Zo stelde een journalist: “Ik ken zelf geen transpersonen. Ik zou er graag heel respectvol en correct over willen schrijven, maar ik ben bang om fouten te maken”

Het rapport stelt daarom een verandertheorie voor, die bestaat uit vier punten:

1. Verbeteren van terminologie en taalnuances in berichtgeving
2. Meer diversiteit in thematiek en benadering van trans onderwerpen
3. Meer diversiteit in de trans personen die zichtbaar zijn in de media
4. Betere mediavaardigheid van trans personen

Lees meer over deze verandertheorie in het onderzoeksrapport, dat je hier kunt downloaden.

Ben je als redactie of mediamaker geïnteresseerd in een ontmoeting met een aantal transgender personen? Of wil je een mediawegwijzer met tips ontvangen? Mail dan naar info@transgendernetwerk.nl

Credits

Branding & design Cheerleader.studio

Website development Digitmind.nl

Fotografie headers: Tengbehkamara.com