De afgelopen jaren krijgen transgender mensen in toenemende mate te maken met discriminatie, geweld, desinformatie en onbegrip. Om te laten zien dat het ook anders kan start op 12 mei de campagne “Naar een wereld waar trans mensen veilig zijn” van Transgender Netwerk en Lush.
Twee mensen zitten op een bankje en kijken dromerig voor zich uit. Voor hen staan gebouwen, straatbordjes en prullenbakken met daarop headlines als “Bedrijven vieren een pestvrije cultuur”, “Respect is een trending topic”, en “Trans personen kunnen veilig zichzelf zijn”. Het is een tekening van de kunstenaars Fox Fisher en Lewis Hancox, in een stripachtige stijl en in de kleuren roze en lichtblauw – de kleuren van de transvlag. “Wat als dit de krantenkoppen waren?” staat op de grote lichtreclame in het midden van de tekening.
De alledaagse werkelijkheid is voor trans mensen veel minder rooskleurig. Bijna de helft van de trans mensen heeft verbaal geweld meegemaakt op de werkvloer en één op de drie non-binaire mensen is slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Online is de haat tegen trans mensen in drie jaar tijd bijna vertienvoudigd en desinformatie over transgender mensen in media en politiek neemt de afgelopen jaren in hoog tempo toe.
Bovendien nemen haat en geweld tegen trans personen wereldwijd toe. In de VS staan de rechten van trans mensen zo sterk onder druk dat het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies heeft aangescherpt. In Hongarije worden lhbti-bijeenkomsten zoals de pride verboden, en in het VK is er een nieuwe gerechtelijke uitspraak waarmee mensen trans personen uit toiletten proberen te weren. Deze verregaande ontwikkelingen beïnvloeden ook trans mensen in Nederland, waar ook steeds meer negatieve verhalen over trans mensen zijn.
“We willen het negatieve en vaak misleidende beeld dat in media en politiek wordt geschetst, tegengaan met feiten, positieve verhalen en zichtbare steun,” vertelt Demi Hulzenboom, brand communications coördinator van Lush Nederland.
Bath bomb
Om Transgender Netwerk te ondersteunen heeft Lush de Liberation bath bomb ontworpen. De bath bomb kleurt je badwater zachtpaars met tinten uit de trans-vlag – als symbool van zichtbaarheid en solidariteit. De Liberation bath bomb is vanaf maandag 12 mei verkrijgbaar in alle Lush-winkels en online via lush.com/nl. 75% van de verkoopprijs gaat naar Transgender Netwerk.
Naast de verkoop van de bath bomb is er een gratis boekje “Naar een wereld waar trans mensen veilig zijn”. Deze gids biedt heldere informatie over genderdiversiteit, de impact van mediaframing en de werkelijkheid achter veelvoorkomende misvattingen over transgender personen. Met feiten, cijfers en krachtige statements laat het zien waarom transrechten mensenrechten zijn – en hoe je daar zelf aan kunt bijdragen. Zo staan er tips in om je uit te spreken als er onzin over trans mensen wordt verkondigd.
Mensen kunnen het boekje gratis meenemen na een bezoek aan de winkel, of online bekijken.
Veilig
Remke Verdegem, voorzitter van Transgender Netwerk, hoopt dat de campagne bij mensen een snaar raakt. “Bijna iedereen heeft wel een trans persoon als collega, schoolgenoot, buur, vriend of familielid. Toch baseren veel mensen hun beeld en kennis op wat ze in de media zien. En die informatie klopt niet altijd. Deze campagne, voor en door trans mensen en hun naasten, biedt kennis en inzicht, en laat zien hoe jij betrokken kunt zijn. Zodat we samen kunnen werken aan een wereld waar trans mensen veilig zijn.”
Klik op de afbeelding om de volledige afbeelding te zien: