Foto van Anne, Renate en Tim

15 februari 2019

Trans in Beeld van start met eerste mediatraining

Trans personen zijn meer in de media dan ooit, maar de berichten zijn vaak onzorgvuldig, en soms kwetsend. Hoe ga je hier als trans gemeenschap mee om? In een training bogen vier trans mensen zich over de vraag hoe je samen met de mediamakers tot de beste resultaten kunt komen.

Reden voor Atria, TNN, T-Image en de Universiteit Leiden om een paar jaar geleden op zoek te gaan naar een manier om de berichtgeving over trans personen representatiever te maken. Dankzij een subsidie van Stichting Democratie en Media kunnen we hier in 2019 werk van maken. Met onder meer bezoeken aan redacties, en mediatrainingen voor trans personen. Op zaterdag 23 februari vond de eerste training plaats.

“Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden, je moet er vooral voor zorgen dat jíj je verhaal kunt vertellen.”

Op een zonnige zaterdagochtend verzamelden vier deelnemers, twee medewerkers van TNN en mediatrainer Arjen Hoekstra bij het kantoor van COC Nederland. Hoekstra benadrukte bij aanvang het belang om als trans beweging ervoor te zorgen dat je je eigen boodschap in de media kwijt kunt. “Je hoeft niet alle vragen te beantwoorden, je moet er vooral voor zorgen dat jíj je verhaal kunt vertellen.”

Anne wordt geïnterviewd

Hoe doe je dat? Van belang is dat je je kernboodschap helder hebt. Daarom was de eerste activiteit het pitchen van een verhaal aan een zelf gekozen doelgroep. De toehoorders konden zich inleven in deze doelgroep en kritisch kijken naar het verhaal van de deelnemer. Daarna was er een moment om feedback te geven. Een van de deelnemers vertelde over het belang van transgender-sensitiviteit in de psychologische zorg, een andere pitch legde uit waarom er meer lhbti-voetbalsupportersgroepen moeten komen. Deze verhalen staan nu als een huis dankzij de presentatietips van de trainer en de andere deelnemers.

U-bocht

Na de lunch was het tijd om te oefenen met interviews. Omdat de trainer oorspronkelijk een journalist is, wist hij welke dingen media uithalen om bijvoorbeeld een spannende quote te krijgen. Hij benadrukte dat de media over het algemeen het beste met de geïnterviewde voor hebben, maar voor de oefening zou hij alle gemene trucs uit de kast trekken. Zo stelde hij hele sturende vragen, of provoceerde hij door ongewenste vragen te stellen. Hoe ga je om met ‘gemene’ vragen van journalisten? Een belangrijke tip is de ‘U-bocht’. Mocht een journalist een vraag stellen die te ver van jouw onderwerp staat, dan kun je de vraag als een U-bocht terug sturen naar je onderwerp en zeggen: “Dat is een interessant vraagstuk, maar wat ik erg van belang vind is…”. Belangrijk is dan wel om van tevoren een kernboodschap duidelijk te hebben voor jezelf.

Tim pitcht

Door Elles Herber

Deze mediatraining vindt plaats in het kader van Trans in Beeld, een mediaproject van TNN en T-Image. Wil jij ook in aanmerking komen om een mediatraining te volgen? Stuur dan een mail met motivatie naar info@transgendernetwerk.nl. Reageren kan tot 15 april 2019.

Credits

Branding & design Cheerleader.studio

Website development Digitmind.nl

Fotografie headers: Tengbehkamara.com