Hoe komen transgender personen in de media? Als succes, slachtoffer of als een pionier die genderrollen aankaart? Die vraag stelde Mariecke van den Berg, onderzoeker bij Atria, zich. Ze presenteerde 23 februari in Amsterdam haar bevindingen en Mounir Samuel sprak over hoe het beter kan. Op www.continuum.nl is een uitgebreid verslag te lezen.
Veel mensen in een zaaltje bij Atria, maar media waren er nauwelijks. Toch ligt een goede beeldvorming van transgender personen voor een belangrijk deel in hun handen. Wat vraagt dan een realistische portrettering van transgender personen?
Dat vraagt bijvoorbeeld nog meer ruimte voor het eigen verhaal, de realisering dat er ook leven is ver na de transitie, dat niet iedere persoon operaties ondergaat, dat dé transpersoon niet bestaat en dat er behalve transvrouwen en transmannen veel daartussen is. Advies zou dan zijn om als journalist of programmamaker met diversiteitsexperts te praten. Bevraag ook je aannames over gender en realiseer je dat een transpersoon meer is dan gender. Die persoon is gelaagd net als iedereen. Realiseer je dat genderidentiteit niets zegt over seksuele identiteit (hetero, homo, bi/pan of ace), en zorg dat je de juiste woorden gebruikt (check de Mediawijzer van TNN).
En ten slotte, download de factsheet over beeldvorming en transgender en lees het verslag van de bijeenkomst bij Atria op www.continuum.nl. Op die middag werden Hij is een Zij, Love Me Gender en Geslacht! besproken. Mariecke van den Berg presenteerde zes scripts, verhaallijnen die vaak onder de presentatie ligt. De transpersoon is bijvoorbeeld succesvol (want heeft een transitie doorgemaakt), een slachtoffer of een pionier: iemand die geacht wordt een aanjager te zijn voor acceptatie en emancipatie.
Van den Berg constateerde, denkend aan Geslacht! met Ryanne van Dorst, ook een ontwikkeling. “Eerst ging het óver transmensen”, zegt ze. “Toen werd het mét transmensen, en nu is het dóór transmensen.”
Op de foto: moderator Brand Berghouwer, bestuurslid TNN, ondervraagt het panel met Herman Wegter (l), Sophie Schers en Micha Meinderts (fotograaf: Ton van den Born)